شیرین
شیرین

شیرین

برند خود را تعریف کنید

برند خود را تعریف کنید

تعریف برند مستلزم نگاه نقادانه و موشکافانه نسبت به فلسفه کسب و کار است. و ازآنجاکه کاری دشوار ، تخصصی و زمان‌بر به حساب می‌آید می‌توان آن را به متخصصین این رشته واگذار کرد.

برای تعریف برند به یک پلات فرم (plotform) نیاز دارید. پلات فرم بیانیه و یا مجموعه‌ای از بیانیه‌های راهبردی و هدف‌مند است که مشخص می‌سازد شما که هستید، چه کاری انجام می‌دهید ؟ طرح و برنامه شما برای نیل به اهدافتان چیست ، چرا و چگونه نسبت به سایر شرکتهای موجود در صنعت یکتا و یا متفاوت می‌باشید.

اگرچه ساختار پلات فرم برند در هر صنعتی متفاوت است اما عناصر اصلی و مشترک در همه آنها عبارتست از : 1- مأموریت  2- صفت ممیزه  3- طرح ارزش  4- شعار

مأموریت : بیانیه مأموریت (mission statement) باید مقصود و فلسفه وجودی برند را به طور شفاف، مجمل و موجز بیان نماید. درتهیه بیانیه مأموریت باید ضمن اشاره به اهداف بلندمدت خود در صنعت ، مزایا ، بازار هدف و مزیت‌های رقابتی خود را به طور مشخص مورد اشاره قرار دهید. بیانیه‌های مأموریت دراشکال و اندازه‌های مختلف تهیه می‌شوند . بعضی از آنها خاص و دقیق و بعضی دیگر قابل تفسیر و تأویل‌اند.

بیانیه مأموریت باید کاملاً کوتاه بوده و از پنج جمله تجاوز نکند.

 فهرستی از کلمات و تعابیری که توصیف گر روح و جوهره برند شما باشد، کلماتی که می‌خواهید مشتریان از طریق آنها با شما ارتباط برقرار نمایند و کلماتی که بتواند شما را در ذهن آنها نسبت به سایر شرکتها متمایز سازد- تهیه کنید.

این فهرست باید برند شما را برجسته ساخته و در راستای تحریک علائق و انگیزه‌های درونی بازار هدف‌تان تهیه و ارئه شود. بااین حال این نکته را باید مد نظر داشته باشید که مصرف کنندگان قادر نیستند همه کلمات مورد نظر شما را به ذهن سپرده و از طریق همه کلمات و تعابیر مندرج در این فهرست با شما ارتباط برقرار کنند. بنابراین یکی از کلمات را گزینش نموده و صرفاً آن را برجسته نمائید- تنها یکی از آنهائی که مایل به رسوب آن در ذهن و روح مشریان خود هستید.

طرح ارزش : طرح ارزش یعنی تمام منافع، مزایا و فوایدی که برند شما اقدام به ایجاد آنها می‌نماید. از خود سئوال کنید : برتری و مزیت‌های رقابتی برند من نسبت به سایرین در چیست؟ طرح ارزش باید بتواند شما را از رقبایتان در صنعت متمایز ساخته و در بردارنده منافعی باشد که مصرف‌کنندگان با مصرف برند شما نصیبشان می‌شود. خلاصه‌ای از ارزش برند (brand value) خود را در قالب یک یا دو جمله درآورید و سعی کنید منافع و قابلیت‌های کلیدی محصول خود را در این جملات بگنجانید.

فراموش نکنیم که برند تنها تشخیص و به یاد آوردن نام و لوگو شرکت از طریق فعالیتهای تبلیغاتی نیست. بلکه همه فعل و انفعالات شرکت در تحکیم و یا تضعیف موقعیت برند نقش دارند.

( ازنوع رفتار کارکنان با مشتریان و نحوه تعامل با آنها گرفته تا وضعیت ظاهری کارکنان، نوع بسته‌بندی محصول، وب سایت شرکت، کیفیت محصول و خدمات، خودروها ، فضای فیزیکی و دفاتر و مراکز وابسته به شرکت... ) 

برگفته از کتاب ارزشمند نام و نشان سازی - خلیل جعفرپیشه

نظرات 1 + ارسال نظر

شیرین محقق عزیز سال نو مبارک
اتفاقی دیدمتون از مطالبتون فوق العاده استفاده کردم
موفق باشید

ممنونم - ان شا ا... سال بسیار خوبی داشته باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد